Hexagram 42 met regel 5 en 6 bewogen

Home Forums Forum Hexagram 42 met regel 5 en 6 bewogen

Weergave van 18 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #584
      Anoniem
      Inactief

      Na de workshop van vanmiddag van Harmen,krijg ik graag hulp bij mijn Hexagram 1e Trigram Water, 2e Trigram Donder, met regel 5 en 6 bewogen. De vraagstelling is, eigen praktijk sinds sept.2016 en wil maar niet van de grond komen, terwijl ik er alles aan doe….Vast bedankt.

    • #586
      Harmen
      Sleutelbeheerder

      Even voor de zekerheid: met ‘eerste trigram’ bedoel je ‘onderste’ en met ’tweede trigram’ bovenste?

    • #589
      Anoniem
      Inactief

      Ja dat bedoel ik Harmen, sorry voor mijn onduidelijkheid.

    • #592
      Anoniem
      Inactief

      hi Monique
      Carla hier (ook student van Harmen) ben benieuwd hoe je het zelf zou uitleggen, wat is volgens jou het antwoord/inzicht?

    • #593
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Carla,

      I Tjing is voor mij nog heel nieuw, het is ook mijn eerste Hexagram. Wat is zelf denk en voel is dat het onderste trigram water mij zegt dat het alle kanten op gaat en kan gaan. Niets is zeker of staat vast. Misschien biedt ik teveel keuze aan in mijn praktijk.

      Het bovenste trigram Donder, wil hier misschien wel dat ik een duidelijkere keus moet maken. En vraagt wel dat ik doorzet, niet in de afwacht modus gaan zitten. Wat ik ook zeker niet doe 😉

      Misschien moet ik nu op dit moment doorgaan maar niet teveel verwachten, ik ben er klaar voor maar het wil nog niet zeggen dat de buitenwereld dat ook is…..De Kosmos regelt dit wel.

      Wat ik zeker voel is dat ik de touwtjes zelf in handen moet houden, mijn ideeën zijn niet voor niets ontstaan. En mijn intuïtie werkt goed…waar ik ook op vertrouw.

      Het onderste kern trigram is Vuur, is misschien in dit geval wel als betekenis los laten en niet teveel in het denken gaan zitten.

      Het bovenste trigram is Water, wat weer bevestigt dat het alle kanten op gaat.

      Beste Carla, ik lees graag je reactie.

    • #595
      Harmen
      Sleutelbeheerder

      Wat is zelf denk en voel is dat het onderste trigram water mij zegt dat het alle kanten op gaat en kan gaan. Niets is zeker of staat vast. Misschien biedt ik teveel keuze aan in mijn praktijk.
      Het onderste trigram zegt iets over jou, hoe jij er in staat en zegt niet zo veel over wat jij naar buiten toe doet of wat je aanbiedt. Het trigram Water staat o.a. voor angsten, twijfel en onzekerheid, of een onduidelijke koers en richting. Het zou kunnen aangeven dat jij zelf nog niet precies voor ogen hebt wat je precies wilt waardoor focussen moeilijk is. Oftewel het kan inderdaad zo zijn dat je teveel keuze aanbiedt maar dat heeft eerder effect op jou dan op je doelgroep. Je wilt (neem ik aan) graag weten waardoor je praktijk niet van de grond komt én wat je daar aan kunt doen. Dan zegt dit onderste trigram dat het gebrek aan een duidelijk doel je nu parten kan spelen. Zet nog eens op een rijtje wat je wilt en waarom je het wilt, en wat je wilt aanbieden. Kijk eens of er één ding is wat je het liefst zou willen doen en maak daar een speerpunt van zodat je iets hebt wat je een focus en richting geeft.

      Het bovenste trigram Donder, wil hier misschien wel dat ik een duidelijkere keus moet maken. En vraagt wel dat ik doorzet, niet in de afwacht modus gaan zitten.
      Donder geeft aan wat je naar buiten kunt doen. En dan kan het simpelweg betekenen: meer herrie maken. Laat jezelf horen. Maar ook: probeer niet te veel na te denken over consequenties en resultaat van je acties. Donder heeft een ongebreideld soort enthousiasme waar je niet omheen kunt. Als je dat kunt laten zien is het voor je doelgroep ook duidelijk waar je voor staat en wat je te bieden hebt.

      De bewegende lijnen zitten allebei bovenin het hexagram, waarbij de 5de lijn kan aangeven dat jij zelf strak de leiding moet nemen en jezelf niet slachtoffer moet maken van omstandigheden. Jij bepaalt hoe het gaat. De 6de lijn vraagt van je om terug te kijken naar wat je tot nu toe hebt gedaan en om daar van te leren. Wat ging wel goed, wat niet en hoe kun je dat in de voor je liggende periode in je voordeel gebruiken? Het kan ook aangeven dat de huidige opzet van je praktijk niet meer voldoet en dat je moet gaan nadenken over vernieuwing. Ook daarvoor kan een stuk reflectie zinvol zijn. Dit betekent niet dat je praktijk kansloos is, het houdt alleen in dat je je weet aan te passen aan veranderende markttendensen en voortschrijdende ontwikkelingen. Het trigram Donder verandert in Hemel, ook hierin wordt het kiezen van een doel en richting benadrukt.

    • #596
      Anoniem
      Inactief

      Hartelijk bedankt Harmen, hier kan ik zeker wat mee. En leert me weer een stukje interpretatie.

      • #597
        Anoniem
        Inactief

        Mooie uitleg natuurlijk van Harmen, kan ik niets aan toevoegen. Behalve dat je twee bewegende lijnen in de grondmacht van de Hemel staan (5 en 6) waar het gaat over het hebben van ideeen, het niet tastbare. Grappig om te merken dat je niets zegt over het hexagram nr 40 zelf. De titel van dit hx op zich past ook goed bij het inzicht; De Bevrijding. Tijd om je los te maken van het oude, opnieuw beginnen met wat je van het oude geleerd hebt… Wel heel gaaf dat je het inzicht zonder het boek maar op basis van de trigrammen duidt.

    • #600
      Anoniem
      Inactief

      Bedankt voor je reactie Carla.

      Ik zeg niets over het hexagram zelf, ik kom uit op 42. En Harmen heeft ons van de week geleerd hoe je alvast kan beginnen door de onderste en bovenste trigram te gooien. Alles optellen, en kijken welke betekenis je trigram heeft. En niet alles uit je boek te zoeken maar juist voelen wat het beeld met je doet, ten aanzien van je vraag. Op die manier ontwikkel je ook je gevoel bij de plaatjes in je hoofd.

      Het valt me wel op dat de nummering van een trigram heel anders kan zijn als dat ik mijn lijnen per trigram optel.Hoe dit precies zit weet ik niet 😉

    • #601
      Anoniem
      Inactief

      Ik zeg niets over het hexagram zelf, ik kom uit op 42.

      >>>> Hoe kom jij uit op hexagram 42 ???

      Alles optellen, en kijken welke betekenis je trigram heeft.
      >>>> Hoe doe jij dat, alles optellen? Deze ken ik niet, hoop iets nieuws te leren:)

      Het valt me wel op dat de nummering van een trigram heel anders kan zijn als dat ik mijn lijnen per trigram optel.
      >>> Wat bedoel je met nummering van een trigram?

      groetjes!

    • #602
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Carla,

      Zo kom ik op 42

      Onderste trigram (onderste) 1e lijn gooide ik 8 ( 3+3+2 )
      2e lijn 7 ( 2+2+3)
      3e lijn 8 (3+3+2)

      Totaal 23 onderste trigram

      Bovenste trigram

      1e lijn (onderste) 7 (2+2+3)
      2e lijn 6 (2+2+2)
      3e lijn 6 (2+2+2)

      Totaal bovenste trigram 19
      Is totaal (beide trigrammen) 42

      Ik doel op blz 45 van het Boek De I Tjing Stap voor Stap van Harmen, daar staat onderaan de blz. het volgende trigram: onderste Het Meer bovenste De Hemel is hexagram 10. Wil dat dan zeggen dat die combinatie altijd Hexagram 10 is?

      Groetjes Monique

    • #605
      Anoniem
      Inactief

      hi Monique, wat betreft je berekening naar hexagram 42: ben er van onder de indruk moet ik zeggen. Ik heb het zo nooit geleerd en denk ook niet dat jij dit zo van Harmen heb geleerd?? En hx 10: ja Meer onder en Hemel boven is altijd hx 10. En zo werkt het ook met jouw hexagram, zoek ‘m maar op: donder boven water, welk hexagram vind je daarbij?

    • #606
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Carla,

      Dank voor je reactie.

      Ik ga even bij Harmen te rade…

      Groetjes Monique

    • #607
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Harmen,

      Zou jij even in een bovenstaand bericht willen meekijken wat ik niet goed heb begrepen, van de berekening?

      Vast bedankt,

      Groetjes Monique

    • #608
      Harmen
      Sleutelbeheerder

      Dag Monique, wat jij doet met het optellen van de ‘lijnwaarden’ van de trigrammen is heel creatief maar niet iets wat je van mij hebt en is ook niet de manier om hexagrammen te maken. Maar je schreef ook:

      Onderste trigram (onderste) 1e lijn gooide ik 8 ( 3+3+2 )
      2e lijn 7 ( 2+2+3)
      3e lijn 8 (3+3+2)
      
      Totaal 23 onderste trigram
      
      Bovenste trigram
      
      1e lijn (onderste) 7 (2+2+3)
      2e lijn 6 (2+2+2)
      3e lijn 6 (2+2+2)

      Dat is dan trigram Water onder en trigram Donder boven, en dát klopt weer met je allereerste bericht. Dat gaat dus goed. Alleen is dit niet hexagram 42 maar 40. Oftewel je gooit het hexagram helemaal prima, maar het bij elkaar optellen van de ‘lijnwaarden’ heeft hierin geen nut en hoef je dus ook niet te doen.

      De meeste Yijing-vertalingen hebben een tabel om het juiste hexagram te vinden. Mocht je geen Yijing hebben: geen probleem, zo’n tabel is bv. ook te vinden op de site van Lotti Heyboer: http://www.yijing.nl .

      Ik doel op blz 45 van het Boek De I Tjing Stap voor Stap van Harmen, daar staat onderaan de blz. het volgende trigram: onderste Het Meer bovenste De Hemel is hexagram 10. Wil dat dan zeggen dat die combinatie altijd Hexagram 10 is?

      Jazeker. Een combinatie van 2 trigrammen levert altijd hetzelfde hexagram op. Gelukkig wel. Het is dan wel het Boek der Veranderingen maar het moet niet té veranderlijk worden 😉

    • #609
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Harmen,

      Heel hartelijk bedankt voor je snelle en duidelijke reactie.

      Ik had in mijn aantekeningen geschreven, na 6 worpen tel je alles op. Dat alles heb ik te letterlijk genomen 😉

      Groetjes,
      Monique

    • #610
      Harmen
      Sleutelbeheerder

      Ik had in mijn aantekeningen geschreven, na 6 worpen tel je alles op. Dat alles heb ik te letterlijk genomen

      😀 Weer wat geleerd dus. Toch was het niet helemaal zo gek; er staat me vaag iets bij dat ik iets soortgelijks ook wel in oude Chinese Yijing-boeken ben tegengekomen….dan telde je de lijnwaarden bij elkaar op, goochelde er nog wat mee en dan hoorde er bij de uitkomst een cryptisch vers…. Volgens mij was het Tieban Shenshu maar dat weet ik niet helemaal zeker. In ieder geval deed je iets waar de Chinezen niet zo vreemd van zouden hebben opgekeken. 🙂

    • #611
      Anoniem
      Inactief

      Zeker weten, blij dat het nu duidelijk is. Grappig, misschien ben ik wel een geïncarneerde Chinees…. 🙂

    • #612
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Carla,

      Dank voor je reactie.

      Ik ga even bij Harmen te rade…

      Groetjes Monique

      Fijn dat het duidelijk is Monique, leuk om te zien hoe goed je er mee bezig bent! Misschien ontmoeten we elkaar een keer bij de Ontmoeten groep? fijne dag

    • #613
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Carla,

      Zeker heel fijn dat het duidelijk is. Dat kan je maar beter snel in je hoofd rechtzetten 😉 Dank je wel, ik vind het super leuk om mee bezig te zijn. Ja wie weet zien we elkaar dan. Fijne avond verder.

Weergave van 18 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Reacties zijn gesloten.