Hexagram 39 "De Hindernis"

Home Forums Forum Hexagram 39 "De Hindernis"

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #599
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Harmen,

      Ik was afgelopen zondag op je workshop in Almere en mijn vraag is toen niet meer aan bod gekomen, dus nu bij deze in het forum.

      Vraag:

      Past het goed bij mij om beroepsmatig als astroloog of coach te gaan werken.
      Ik volg nu een opleiding voor astroloog, ik verwacht die met goed gevolg medio dit jaar af te ronden. Mijn beroep is al bijna 25 jaar financieel medewerker / boekhouder. Heb een leuke baan, maar zou wel eens de omslag willen maken…

      Zonder bewegende lijnen heb ik het hexamgram 39 “de hindernis” gegooid.
      Het onderste trigram is Berg, het bovenste Water.

      Mijn eigen interpretatie:

      Berg als onderste trigram, staat voor de vragensteller, ik in dit geval.
      Daar herken ik mezelf ook heel erg in, in die zin dat ik enigszins gesloten ben, me graag terugtrek als de mogelijkheid zich voordoet, dingen graag bij het oude wil houden. Dus ook angst voor verandering. En een belemmering voelen om daadwerkelijk de sprong te wagen. Ik ben altijd meer een theoretisch mens geweest, waardoor studies vaak goed gaan, maar in de praktijk brengen vind ik vaak lastig.
      Berg zou mij kunnen zeggen het voorlopig nog even bij het oude te laten, dat de tijd er nog niet voor is of eerst innerlijke rust vinden en me op mijn eigen processen concentreren, alvorens op die van andere mensen.

      Water als bovenste trigram staat voor de buitenwereld. Het kan zijn dat ik me met de stroom mee moeten laten gaan en kijken waar het schip strandt. Vooral ook mijn eigen weg gaan en zekerheden loslaten. In jouw boek Harmen staat bij personen, Psycholoog. Wijst dit misschien op de richting die ik op zou willen gaan, coaching e.d.? Ik twijfel heel erg of ik echt de vaardigheden heb of zou kunnen ontwikkelen om dit vak uit te gaan oefenen, maar het triggert blijkbaar wel heel erg. Vandaar ook mijn vraag aan de I-Tjing. Ik voel een zekere angst om uit mijn comfortzone te stappen.

      Onderste kerntrigram Water wat tevens belemmerd wordt door Water.
      Bovenste kerntrigram Vuur wat belemmerd wordt door Aarde.
      Betekenis kan zijn dat ik onzekerheid en angst voel en er een gebrek aan visie is of dat deze niet goed naar buiten wil komen en dat ik soms neig naar een passieve houding.

      Ik denk dat een ja/nee antwoord niet echt aan de orde is, maar meer hoe ik mijn doel zou kunnen verwezenlijken. Ik denk dat ik hierin nog een zekere hindernis te nemen heb, waardoor ik ook heel erg het gevoel kreeg dat dit hexagram zeker van toepassing is. Ik denk vooral dat ik eerst nog aan mijn eigen ontwikkeling verder moet werken, alvorens echt de stap te nemen om beroepsmatig als astroloog of coach aan de slag te gaan en misschien nog vaardigheden moet gaan ontwikkelen op dit gebied. Misschien naast de studie astrologie ook een opleiding tot coach gaan volgen, dat wordt mijn volgende vraag aan de I-Tjing ?

      Harmen, denk je dat ik het hexagram op deze manier goed geduid heb?

      Groetjes Iris

    • #603
      Harmen
      Sleutelbeheerder

      Dag Iris,

      Je zegt op het laatst ‘dat een ja/nee antwoord niet echt aan de orde is, maar meer hoe ik het doel zou kunnen verwezenlijken.’ Dat laatste hoeft het eerste niet uit te sluiten, ik denk dat beide gegeven in het antwoord zitten. Je vroeg ‘Past het goed bij mij om beroepsmatig als astroloog of coach te gaan werken.’ en dat is een gesloten vraag waarop alleen ja of nee als antwoord mogelijk is. En dat zal de Yijing dan ook geven, daar is het tenslotte een orakel voor. Maar het kan wel een ‘ja, mits’ of ‘nee, echter’ antwoord zijn, en ik denk dat daar bij jou ook sprake van is.

      Wat ik zelf altijd eerst doe bij zo’n past-iets vraag is kijken in hoeverre de trigrammen passen bij het onderwerp. Hoe beter de trigrammen passen, hoe meer ik het zie als een ‘ja’ antwoord op de vraag. Stel dat er een hexagram zou zijn met de naam ‘Appeltaart’ en ik vraag aan de Yi of ik appeltaart kan bakken en ik krijg dan vervolgens dát hexagram dan zie ik het als een volmondig ‘ja’. Zoiets.

      Jij hebt een hexagram met onderin trigram Berg. Staat dat voor kwaliteiten/eigenschappen die passen bij een astroloog of coach? Berg is vrij introvert en maakt moeilijk contact, en dat lijkt me voor een beroepsmatige coach die de boer op moet vrij lastig. Dit is ook wat je zelf uitstekend ziet en verwoord hebt. Berg heeft van nature ook geen inlevingsvermogen, hij is vrij star en rigide. Als coach lijkt me Berg een lastige eigenschap dus wellicht zit hier een leerpuntje in.

      Het bovenste trigram Water is een ander verhaal: dat is onafhankelijk, gaat z’n eigen weg en is in staat te dealen met emoties, angsten en onzekerheden. Zaken waar een coach vaak mee te maken krijgt, dus dit trigram vond ik wel mooi passen.

      Die twee resumerend lijkt het er op dat je een prima coach bent als het gaat om inlevingsvermnogen en op de juiste manier contact maken met je doelgroep, maar is er nog een innerlijke schulp welke je moet doorbreken om die doelgroep te bereiken.

      Je zegt, “Berg zou mij kunnen zeggen het voorlopig nog even bij het oude te laten, dat de tijd er nog niet voor is of eerst innerlijke rust vinden en me op mijn eigen processen concentreren, alvorens op die van andere mensen.” Maar dat is geen antwoord op je vraag “Past het goed bij mij om beroepsmatig als astroloog of coach te gaan werken.” Innerlijke rust kan altijd helpen, maar tegelijkertijd is zoiets als Berg dan voor een ondernemer die clientèle moet vinden niet bevorderlijk. Oftewel het is een ‘ja echter’ antwoord: Berg kan staan voor een kleine hindernis die je kunt overwinnen als je er echt voor wilt gaan.

      In het verlengde van bovenstaande: je schrijft, “Het kan zijn dat ik me met de stroom mee moeten laten gaan en kijken waar het schip strandt.” Maar ook dat is geen antwoord op je vraag – je wilt weten of ‘het’ past. Je vroeg niet ‘wat moet ik doen?’.

      In jouw boek Harmen staat bij personen, Psycholoog. Wijst dit misschien op de richting die ik op zou willen gaan, coaching e.d.? Ik twijfel heel erg of ik echt de vaardigheden heb of zou kunnen ontwikkelen om dit vak uit te gaan oefenen, maar het triggert blijkbaar wel heel erg.

      Oh zeker, Water past prima bij het doel wat je voor ogen hebt. Ik twijfel er niet aan dat de vaardigheden die je nodig hebt dat je die – indien nodig – kunt ontwikkelen. Maar Water geeft aan dat je in dit beroep vooral je gevoel moet volgen en niet teveel je ratio gebruiken. Het feit dát je dit trigram krijgt geeft aan dat je dat nu ook al kúnt, want in mijn optiek is het hexagram altijd gekoppeld aan het nu. En wat je zelf al aangeeft: “Vooral ook mijn eigen weg gaan en zekerheden loslaten.” Ga niet prat op de boeken en de regeltjes. En laat nou net dát zijn waar berg moeite mee heeft. Dat is wat dit beroep voor jou een uitdaging maakt, want wil je succesvol zijn (en daarmee bedoel ik niet veel cliënten hebben en rijk worden) dan zul je je USP’s moeten vinden, en dat lukt je alleen maar middels het trigram Water.

      Onderste kerntrigram Water wat tevens belemmerd wordt door Water.
      Bovenste kerntrigram Vuur wat belemmerd wordt door Aarde.
      Betekenis kan zijn dat ik onzekerheid en angst voel en er een gebrek aan visie is of dat deze niet goed naar buiten wil komen en dat ik soms neig naar een passieve houding.

      Mee eens. Je hebt zelf al aangegeven dat onzekerheid je belemmert, en dat wordt hierin weerspiegeld. Het trigram Aarde belemmert Vuur, oftewel het hechten, je ergens aan verbinden, commitment, wordt tegengehouden door een passieve houding. Dit zijn dingen waar je iets aan kunt doen. Wat is jouw visie op astrologie & coaching, hoe zou jij het willen doen (en waarom), even los van wat de boeken vinden. Wat verbindt jou met zoiets als astrologie? Waar ligt jouw passie hierin?

      Misschien naast de studie astrologie ook een opleiding tot coach gaan volgen

      Dat kan nooit kwaad en alleen maar in je voordeel werken. Maar voor mij is het antwoord op de vraag ‘past het bij mij’ wel duidelijk: ja, het past én je mag de kleine hindernissen die er nog zijn uit de weg ruimen.

      Harmen, denk je dat ik het hexagram op deze manier goed geduid heb?

      Oh jazeker, dat gaat prima, goed gedaan. De enige tip die ik nog heb is: hou de vraag in de gaten, want daar zal de Yijing antwoord op geven. Dus probeer altijd tot een eindconclusie te komen die een antwoord is op je vraag. Anders is het makkelijk om noodzakelijke processen tegen te houden onder het mom van ‘het is er de tijd nog niet voor’ terwijl dat niet je vraag was. Stel je een gesloten vraag dan krijg je ja of nee als antwoord – met vaak nog wat leuke bonussen 🙂

    • #604
      Anoniem
      Inactief

      Dag Harmen,

      Wat een prachtige reactie heb je gegeven op mijn interpretatie van het hexagram. Ik heb het een paar keer over gelezen, het is zo’n mooie aanvulling op wat ik zelf geschreven had. Precies dat stukje waar ik zelf niet helemaal de vinger op kon leggen heb jij verwoord. Ik voel nu heel sterk dat ik op de juiste weg ben en inderdaad de hindernissen die er nog zijn, uit de weg zal ruimen.

      Erg bedankt voor de tip om echt bij de vraag te blijven en dat het gegooide hexagram juist ook van toepassing is op het heden! Ik ben er tenslotte ook al mee bezig, maar voel wel enige weerstand om echt in de praktijk te gaan oefenen en dat is dan ook één van de te nemen hindernissen. Fijn dat je mij er op hebt gewezen om meer vanuit gevoel te gaan werken en minder vanuit de ratio, dat maakt het ook makkelijker om in de praktijk aan de slag te gaan, omdat ik juist ‘bang’ was dat ik het zonder mijn boeken niet zou kunnen, ik denk dat ik dat nu meer los kan laten. De paar keer dat ik in de praktijk heb geoefend ging het best erg goed, maar wel met een zeer gedegen voorbereiding, ook dat zal ik meer los gaan laten en meer op mijn gevoel gaan vertrouwen!

      En mocht ik weer een duwtje in de rug nodig hebben tijdens dit proces, lees ik gewoon het forumbericht weer even door!

      Super bedankt, Harmen.

      Groetjes Iris

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Reacties zijn gesloten.