Hexagram 27 met 3 bewegende lijnen

Home Forums Forum Hexagram 27 met 3 bewegende lijnen

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #583
      Anoniem
      Inactief

      Graag krijg ik hulp met de duiding van hexagram 27 met een bewegende lijn 2 en 3 en 5. Ik heb deze gegooid op een liefdesrelatie. Welke lijn is het belangrijkst en geeft me aan welke richting deze relatie op gaat?

    • #585
      Harmen
      Sleutelbeheerder

      Hexagram 27
      Welke richting het op gaat kan de Yijing moeilijk aangeven, dat is afhankelijk van verschillende factoren. Verder is er niet één lijn ‘het belangrijkst’; het gaat om het totaalplaatje. Als we er van uitgaan dat het hexagram een beeld schetst van jouw relatie, en dat jij het onderste trigram bent en de ander het bovenste, dan zien we het volgende.

      Het onderste trigram is Donder, dit stelt iemand voor die van impulsieve actie en afwisseling houdt, graag vernieuwing ziet en verandering belangrijk vindt. Altijd maar hetzelfde is maar saai, vindt dit trigram. Dit trigram laat graag het oude achter zich en ziet elke dag als een nieuw begin.

      Het bovenste trigram is precies het tegenovergestelde: dat is Berg en Berg houdt alles het liefste zoals het is, speelt op zekerheid en houvast. “Het is altijd goed gegaan dus waarom iets veranderen?” Berg is betrouwbaar, stelt je niet voor verrassingen en je weet altijd wat je aan hem hebt.

      Maar voor de Donder is die Berg maar saai en gesloten, terwijl voor de Berg de Donder onvoorspelbaar en roekeloos is. Van beide partijen vraagt dit dus invoelings- en aanpassingsvermogen. Dit is niet een relatie die moeiteloos gaat omdat beide partijen hetzelfde verlangen hebben. Donder zal moeten inzien dat Berg zo nu en dan behoefte heeft aan rust, terwijl Berg zal moeten accepteren dat Donder wel eens uit de band wil springen. De twee moeten beseffen dat het verschil in behoefte geen oordeel is over de ander. Als dat lukt kunnen ze elkaar prima aanvullen.

      Het onderste trigram heeft 2 bewegende lijnen wat dit trigram enigszins onstabiel maakt: je krijgt zo een Donder die als de spreekwoordelijke olifant door de porseleinkast dendert om Berg maar aan te zetten tot beweging en openheid. Berg trekt zich daar overigens niets van aan, die sluit zich dan juist meer af en gaat in de contramine. De Donder is zo een ongeleid projectiel wat geen doel heeft behalve het uiten van de frustratie, zonder rekening te houden met de ander. Dit trigram verandert in trigram Hemel, en dit is wat het nodig heeft om weer in balans te komen. Het heeft een duidelijk doel en richting nodig, en zal een stukje leiding moeten nemen om dit surplus aan ongebreidelde energie te kunnen oplossen. Dit kan ook een gevoel van machteloosheid wegnemen.

      In het trigram Berg is de 5de lijn bewegend. Die 5de lijn benadrukt het leiding nemen door de vragensteller, maar het geeft ook aan dat het trigram Berg behoefte heeft aan zachtmoedigheid en geleidelijkheid: het trigram verandert door die 5de lijn in het trigram Wind welke staat voor kleine stapjes, geduld en langetermijnplanning. Dit trigram Wind is echter het tegenovergestelde van het onderste trigram Donder, dus de vraag is of hier wel aan voldaan kan worden. Want Berg vraagt iets wat niet in de natuur van Donder zit.

      Wat is nu de grote valkuil in deze relatie? Dat wordt duidelijk als we van de bewegende lijnen 1 trigram maken (zie p. 66 van mijn boek), en de 2de, 3de en 5de lijn maken zo het trigram Aarde – wat dan wel compleet bestaat uit bewegende lijnen dus dit is een trigram Aarde wat compleet uit balans is. En dan heb je droge onvruchtbare grond, lijdzaamheid en de slachtofferrol aannemen: “ik kan er niets aan doen, dit overkomt mij, het ligt niet aan mij” enz. Als dat gebeurt verandert er niets en blijft alles bij het oude. Dat zal Berg prima vinden, maar Donder zal dat niet lang volhouden.

      Ik hoop dat dit je wat helpt, en heb je opmerkingen, suggesties, andere visie? Laat het maar weten.

    • #587
      Anoniem
      Inactief

      Beste Mingyue, Wouw, drie bewegende lijnen als het gaat om een liefdesrelatie vraag? Ik zou zeggen: totaal uit balans! Maar zoals Harmen ook al aangeeft en dat vind ik wel een mooie: als jij (Donder) ook eens de ander (Berg) zijn (of haar) zin geeft en een avondje rustig op de bank wil doorbrengen, en de ander (Berg) dan eens met jou (Donder) wil bungeejumpen of een nachtje wil doorhalen, nou dan heb je een dijk van een relatie:)

      • #588
        Harmen
        Sleutelbeheerder

        als jij (Donder) ook eens de ander (Berg) zijn (of haar) zin geeft

        Mjah, als dit ‘de ander zijn zin geven’ maar uit wederzijds begrip voor de noden van de ander komt, het moet niet een ‘oké, jij je zin (grrr)’ verhaal worden want dan is er nog niets veranderd. Acceptatie door inzicht, maar geen berusting.

      • #591
        Anoniem
        Inactief

        nee natuurlijk Harmen, alles op een lieve manier met heel veel begrip voor de ander:)

    • #590
      Anoniem
      Inactief

      Wat fijn, deze uitleg. Dat had ik er zelf niet op deze manier uitgehaald. Nig even blijven oefenen dus…. En morgen houd ik het tegen de berg aan, eens kijken of die zich er in herkent.

    • #594
      Harmen
      Sleutelbeheerder

      En morgen houd ik het tegen de berg aan, eens kijken of die zich er in herkent.
      Om eerlijk te zijn, ik denk niet dat het er toe doet of hij zich er in herkent. Belangrijker is: herken jij de situatie en jezelf en jouw beeld van je partner in het hexagram? Tenslotte heb jij het hexagram gegooid, en niet de ander. Je loopt zelfs kans dat als je hem er mee confronteert (a la ongebreidelde Donder) dat hij zich helemaal afsluit en dat helpt jou niet bepaald verder.

      Het hexagram is bedoeld om jou inzicht te geven in de situatie en om jou een beeld te geven van het geheel waarmee jij aan de slag kan. Wat iemand anders er van vindt en of hij/zij het er wel of niet mee eens is is niet relevant. Wat levert het hexagram jou op? Dat is waar het om draait.

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Reacties zijn gesloten.